Asylanter till Strövelstorp | Sverigedemokraterna i Ängelholm

Asylanter till Strövelstorp

Vi läser med bestörtning i dagens tidning att Migrationsverket försöker tvinga på Ängelholms kommun mottagning av ett stort antal asylanter, med placering i Strövelstorp. Det skulle handla om ca 60 personer i första omgången. Vi ser detta som ett brott mot principen om det kommunala självbestämmandet.

Vi har blivit uppringda av oroliga Strövelstorpsbor, som undrat vad som är på gång. Tyvärr vet vi just nu inte mer än vad som står i tidningen. Däremot står klart att vi inte stillatigande kommer acceptera det här. Vi observerar de vidare turerna, men planerar en interpellation till kommunfullmäktigemötet den 28/1, troligtvis ställt till kommunalrådet Åsa Herbst.

Ärendet är tydligen för känsligt för att HD/NST skall våga ha kommentarsfälten öppna, men det går bra att diskutera här på vår hemsida istället. Alla får skriva oavsett åsikt. Allt vi bedömer håller sig inom allmänna kommentarsregler publiceras, så fort som möjligt. Håll god ton och var sakliga. Tack.

Länkar:
NST 1
NST 2

1. Olle 11 januari, 2013 Svara

Detta vansinne kommer att sluta i tragedi även för de asaylsökande.

Om du menar att många av dem inte kommer bli lyckliga i Sverige, så tror jag du har rätt. //Mod

• Linus 12 januari, 2013 Svara

För många asylsökande handlar det inte om att bli lycklig utan att överleva.

Det är säkert sant, men generellt är det förstås allra värst för dem som inte har kraft eller medel att korsa världsdelar för att söka asyl i Sverige. Hur kan vi hjälpa dem på ett sätt som är hållbart för oss och som räddar så många av dem som möjligt? //Mod

• Linus 12 januari, 2013 Svara

Jag tror inte den rätta lösningen är att försöka göra så att alla kommuner inte behöver ta sitt ansvar och hjälpa till med att ta emot flyktingar. Men det är ju bara min åsikt.

SD i Ängelholms kommun tar inte ansvar för alla kommuner och definitivt inte för de andra riksdagspartiernas oansvariga massinvandringspolitik. Vi tar ansvar för Ängelholms kommun, och efter det som hänt i Strövelstorp så kommer vi självklart agera politiskt, i linje med den politik vi gått till val på. //Mod

2. Mats Berndt 11 januari, 2013 Svara

Ut och ställ er utanför Coop och ICA med reklam för SD,plus information om detta migrationsvansinne.
    Kämpa på
    Vänligast

Ibland önskar man att dygnet hade mer än 24 timmar och att man kunde rycka ut direkt när sånt här händer. Då hade vi stått där redan nu. Men det ska bli fler personliga möten med väljare under 2013 än någonsin förr, det har vi redan lovat oss själva. Med en växande skara SD-aktiva i kommunen, blir det möjligt. Håll ögonen på vår hemsida, vi kommer annonsera sådana möten i god tid. //Mod

3. Orolig förälder 11 januari, 2013 Svara

Kära SD,

Vårt barn går på dagiset bredvid det tilltänka asylboendet och jag är nu ordentlugt orolig över vilka utlänningar & presumtiva jihadister som kommer vistas i området nära mina barn. Kanske blir vi nu tvugna att byta dagis? Det står tydligt och klart att våra politiker bryr sig mer om folk från andra sidan jorden än sitt eget folk. Vad har förresten Migrationsverket för budget per år? Den förefaller vara obegränsad.

4. Seriöst orolig 11 januari, 2013 Svara

Detta blir inte bra. Strövelstorp är alldeles för litet för att hysa ett asylboende. Byn/orten har knappt 1000 invånare (bykärna och ikringliggande landsbygd). Vår landsbygd mäktar inte med ett asylboende likt detta. Asylsökandes barn ska gå i skola. I vilken skola då? Strövelstorps? Som om inte denna skola redan har tillräckligt med problem att ta hand om. Som kommuninvånare förväntar jag mig att våra politiker motsätter sig detta vansinne. Dessvärre blir det så här när fastighetsägare utan ansvar (läs Ovidius Fastighetsförvaltning) bara tänker på profiten och inte på människorna boende i byn. Migrationsverket är lika nonchalanta och Mårten Mårtensson säger ” – Jag förstår att det här kan sticka ut i en liten ort som Strövelstorp, men för oss handlar det att ta lägenheter som finns”. Beklämmande inställning hos en statlig tjänsteman.

5. boende i området 29 oktober, 2013 Svara

Helt galet alltihop, lätt för ett hyresbolag att upplåta lägenheterna när dom själva befinner sig i Stockholm.
    NST är så fruktansvärt fega, dom skriver om gulliga hemma hos reportage mm hos flyktingarna, men en artikel i tidningen om en som bor i samma lägenheter det vågar dom inte. Blir så jäkla förbannad.
    Det är inget kul att bo här……något annat hyresledigt finns här inte. Min son går i skolan i Strövelstorp, hur lätt är det då att flytta