Val till Europaparlamentet 25 maj | Sverigedemokraterna i Ängelholm

Val till Europaparlamentet 25 maj

Vallokalerna för förtidsröstning till Europaparlamentsvalet är nu öppna. I Ängelholms kommun går det bra att förtidsrösta i 6 vallokaler, nämligen i biblioteken i Strövelstorp, Munka-Ljungby, Hjärnarp och Vejbystrand, i Ängelholms stadsbibliotek, samt i Ängelholms stadshus.

Klicka här för information om Europaparlamentsvalet.

Klicka här för mer information om var du kan förtidsrösta. Klicka vidare på enskild vallokal för att se öppettiderna.

EU-parlamentsval hålls vart 5e år och är alltid viktiga, men i synnerhet är detta val viktigt i år när det ligger så nära de allmänna valen. Partiernas resultat i Europaparlamentsvalet den 25 maj, sätter ribban för resultaten i valen till riksdag, landsting och kommun den 14 september. Partier som misslyckas i EU-parlamentsvalet kan inte räkna med att göra särskilt bra val i höst heller. Det är alltså oerhört viktigt att Sverigedemokraterna gör ett bra resultat i Europaparlamentsvalet.

Med detta sagt förstår säkert alla vikten av att rösta i det här valet. Nästa fråga är förmodligen om valet i sig är viktigt för oss som är kritiska till EU? Svaret är Ja. Även om man ogillar om EU, så är det viktigt att rösta. Skulle Sverige gå ur EU, vilket vore ett beslut som isåfall fattas i Sveriges riksdag, så spelar det förstås inte längre någon roll. Men sålänge vi är kvar i EU är det oerhört viktigt att vi är med och påverkar EU inifrån. Den enda möjligheten till det är en stark EU-kritisk representation i EU-parlamentet. Endast då kan EU-kritikers påverka EU i en riktning mot minskad federalism och minskad överstatlighet från Bryssel. Endast då kan EU-kritiker verka för att behålla så mycket beslutandemakt som möjligt i Sverige. Att inte rösta är att låta andra ta ställning. ”Sofflocket” är inget alternativ i Europaparlamentsvalet.

Skulle då SD, med 1 eller 2 mandat i Europaparlamentet, ha någon möjlighet att påverka någonting? Ja det skulle vi, och i någon mening t.o.m. större möjlighet än i Sveriges riksdag. I Europaparlamentet finns många partier med liknande ideologi, som vill dra i samma riktning. Partier som vill samma sak brukar bilda grupper i EU-parlamentet, och bedriva politik där till stor del gemensamt. Som medlem i en sådan grupp kan även ett litet parti ha relativt stor makt. De EU-kritiska partierna förväntas, till EU-vurmarnas fasa, sammantaget sett växa i årets Europaparlamentsval. Vi hoppas förstås att Sverigedemokraterna skall vara en del i den framgången.

Så gå och rösta den 25 maj, eller gärna tidigare.

Sverigedemokraterna fick i EU-parlamentsvalet 2004 1,1% av rösterna och 2009 3,3% av rösterna. Ett mål är att få in 2 kandidater i EU-parlamentsvalet denna gång, och för det behövs minst 7%. Om alla som överväger att rösta på Sverigedemokrater i de allmänna valen den 14 september går och röstar även den 25 maj, så kommer vi nå målet och även nå högre än så.