Angrepp på demokratin | Sverigedemokraterna i Ängelholm

Angrepp på demokratin

Sverigedemokraternas fullmäktigegrupp i Ängelholm, bevistade söndagen den 15 oktober ett utbildningsmöte i Medborgarhuset i Eslöv. Mötet som sådant var lärorikt och lyckat, sånär som på att vänsterextremister strax före kl. 14 angrep mötet med våld.

Den ensamma polispatrullen kunde inte stå emot, utan uppmanade oss att låsa in oss i väntan på att förstärkningar skulle anlända. Strax därpå började fönsterrutor krossas i omgångar, genom att tunga järnrör kastades in genom dem. Som tur var fanns inga mötesdeltagare eller journalister i närheten av rutorna när de tunga föremålen flög in tillsammans med skurar av glassplitter. Ett tag hördes det som om vänsterextremisterna var på väg att ta sig in genom väggarna. I samband med att några partiföreträdare försökte hindra extremisterna från att komma in i Medborgarhuset, fick partisekreterare Björn Söder sin arm klämd i en dörr i samband med att en extremist riktade en hoppspark mot dörren, uppenbarligen i syfte att skada. Det tog så illa att Björn fick föras till sjukhus i ambulans, men det visade sig tack och lov att skadan var relativt lindrig. Även tack och lov att mötet var av sådant art att alla hade lämnat sina barn hemma.

Enligt lagboken gjorde angriparna sig skyldiga till högmålsbrott, genom att de angrep ett politiskt möte. Straffvärdet på sådana brott ligger på upp till 6 års fängelse.

Nu är det upp till bevis, ifall våra politikerkollegor i andra partier menar allvar med sitt förutsättningslösa avståndstagande från politiskt (och annat) våld, eller om händelsen kommer att mötas av en talande tystnad från deras sida, eftersom brottsoffren denna gång råkade ha ”fel” åsikter.

Mer information om händelsen och dess efterverkningar finns på:
www.sverigedemokraterna.se